יום שבת, 22 בנובמבר 2008

נקודה למחשבה

חשבתם מה בעצם עומד מאחורי תעשיית הזיופים?
1. כשאנשים קונים תיק מזויף של מותג יוקרה, או פריט שזהה לו (והועתק ע"י זארה או מנגו וכו'), הם בעצם מקדמים גנבת רעיונות. אין אפשרות לרשום פטנט על עיצוב של פריט לבוש או אביזר אופנה, אבל האם זה מצדיק להפוך את התחום הזה לשטח הפקר? קיניין רוחני ויצירה מקורית הם אחד מהרעיונות הנעלים בעני, ולנו, בתור שוחריאופנה, אומנות ותרבות, אסור לעודד זאת.
2. אומנם בתמונות או בחלומות שלנו, נראה שהתיק המזוייף זהה למקור, אך למעשה פרט למראה החיצוני, הקוסמטי, אין אפילו שביב דימיון. תיקי היוקרה ואביזרי המותרות מיוצרים בבירות האופנה- איטליה ופאריס, תחת השגחה ובקרת איכות קפדנית. נעליים איכותיות נעשות בעבודת יד ע"י סנדלרים וירטואוזים, התיקים נתפרים בייד, והעורות המשמשים להכנתם הם מהאיכות הגבוהה ביותר. הם עוברים תהליכי עיבוד מורכבים וגזירה ע"י אנשים שהוכשרו לכך וירשו את מקצועם מהדורות הקודמים. יצרני מותרות כמו לואי ויטון, סלבטורה פרגמו , הרמס, פראדה פנדי ורבים אחרים הם נצר לשושלות של דורות רבים שעמלו על פיתוח שיטות יחודיות תוך שמריה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר. הזיופים המצוים היום בשוק נראים כמו סמרטוטי רצפה אחרי שבוע, הם נפרמים, מתבלים, מתקלפים וכו' ואילו המקור מחזיק שנים, ועובר בין הדורות.
3. עצם קנית הזיוף, מעידה שהאדם שרכש אותו אינו מבין דבר, שכן נשווה בקסמי ה"פוזה", והתדמית, אך ויתר על הדבר שמוצרי המותרות מסמלים באמת: איכות, מקוריות, סגנון, טעם טוב, עידון, אקסקלוסיביות ולא המוניות זולה או גסות.
4. כמובן שמעבר לחומרי הגלם יש עוד מחיר לעלות הזולה של הזיוף: כוח עבודה זול. המוצרים המזויפים נתפרים לרוב במפעלים שמעסיקים פועלים קשי יום, שרובם קטינים או קשישים, המועשקים וחיים בתנאים מחפירים של ניצול והשפלה,במדינות העולם השלישי, ובתמורה מקבלים שכר שרחוק מלהיות הגיוני וסביר.

אז לפני שאתם קונים זיוף בפעם הבאה, תחשבו על הידים הקטנות של הילד הסיני שנגעו בו לפניכם, ותחשבו אם אתם רוצים להיות הסיבה להמשך העסקתו !!!

3 תגובות:

ILook אמר/ה...

באופן כללי, אני נגד העתקות בכל תחום. אני בעד אינדיווידואליזם ושמירה על זכויות יצירה, וחבל לי שאין כמעט הגנות על העתקות באפנה. במקרה הקונקרטי של העתקת תיקים של מותגי על אני לא כ"כ מסכים איתך.
1. אני חושב שמותגי העל יוצרים בידול חברתי אליטיסטי כוחני, שרק בעלי ההון יכולים להרשות לעצמם. העתקות אמנם מחזקות את שם המותג (כי אם מעתיקים אותך כנראה שאתה שווה את זה), אבל גם מגחיכים את מי שמשקיעה את כל הונה בתיק שאפשר למצוא דומה לו בשוק.
2. למה מי שנכנסת לפראדה וקונה את התיק הכי טרנדי מבינה יותר באפנה ממי שקונה העתק בשוק?
3. הטיעון לגבי ניצול עובדים נשמע חזק, אבל מי בדיוק אמר לנו שמותגי העל משלמים כמו שצריך?

Anna אמר/ה...

אני מסכימה לגבי זיופים, וזה נכון שמדובר בניצול של ילדים ואף ידוע שלפעמים ארגוני טרור עומדים מאחורי העניין.
אני רוצה להאמין שמי שקונה תיק של מותג יוקרה אמיתי, קונה אותו כי הוא רוצה להנות מהאיכות והמחשבה שהושקעה בכל פרט קטן.לצערי זה לא ככה...
אני קראתי המון המון חומרים בנושא של זיופים, ויודעת די טוב באילו דרכים אפשר להבדיל בין זיוף לאמיתי (וכן יש זיופים עד כדי כך טובים, שאפילו בוטיקים יוקרתיים לא שמים לב ונופלים בפח, למשל האתר Bluefly)

הבעיה מתחילה בפרט קטן אך משמעותי. לפעמים כל אותם התיקים האמיתיים שכביכול מיוצרים באיטליה או צרפת, למעשה מיוצרים, כמו הזיופים שלהם בסין. וזה מעצבן. חובבי תיקים רבים מתוננים על איכות ירודה של מותגי על (מיו מיו ואיב סן לורן ביניהם)ועל שרות לקוחות מזלזל שלא פותר את הבעיה. מה שקורה הוא, שבמקרים רבים, חברות יוקרה, על מנת לחסוך בהוצאות מזמינות חלקים מסין, או מייצרות אותם שם, ומרכיבות את התיקים באיטליה או צרפת. זה מה שמקנה להם את הזכות לכתוב על התווית made in Italy/France.
זה אולי נחשב ל- Made in Italy, אבל האיכות כבר לא אותה האיכות.
חברות מעטות לא עושות את זה, כמו שאנל והרמס.
בגלל זה, למרות אהבתי הרבה אל התיקים המדהימים שאני לא יכולה לקנות, אני תוהה האם היום מדובר באמת רק בשם ולא באיכות ובהשקעה.

the eye אמר/ה...

ראשית, אני מאוד שמח שהפוסט שלי עורר תגובות והתיחסות לנושא כל כך חשוב.
אני באמת חושב שכל מי שמשקיע את כל הונו בתיק- מגיע לו שיצחקו עליו (אבל אם יש לו מספיק כסף, או שזה מספיק חשוב לו, אז לבריאות!).
מי שקונה העתק בשוק בעצם לועסת משהו שמישהו אחר כבר ירק, התיקים שזוכים לזיוף הם הכי טרנדיים, נמכרים, מפורסמים ונחשקים. בעצם כשאנחנו קונים זיוף זול, אנחנו קונים משהו שבחרו בישבילינו, שקבעו לנו. אין כאן בחירה ולא טעם אישי.
כשקונים תיק עם חברה בעלת שם, את לפחות יודעת שיש פיקוח קפדני על היצור ודרישות לעמידה בסטנדרטים ובקרת איכות (יש ארגונים מיוחדים ונהלים שהם צריכים למלא אחריהם- שיטת איזו ודומיה). אף חברה לא תסכן את המוניטין שלה בישביל להרוויח עוד כמה גרושים, הם יודעים שיהיה עליהם לשאת בתוצאות.

תודה רבה על התגובות שלכם, אני מעריך את זה מאוד שאכפת לכם וחשוב לי לשמוע מה יש לומר לכל קורא בבלוג!