יום חמישי, 17 בדצמבר 2009

גריס קודינגטון גונבת את ההצגה (הסרט, לייתר דיוק)

נראה שאחרי חודשים של צילום ומעקב אחרי כל צעד ושעל של אנה וינטור, אפילו לבמאי של הסרט "גיליון ספטמבר", העוסק על "מאחורי הקלעים" של תהליך הוצאתו ועריכתו של הגיליון המשמעותי והגדול ביותר של "ווג" בשנה, נמאס מאנה וינטור.
לכאורה, נראה היה שהסרט עוסק באנה, או לפחות כך הוא שווק במסעות יחסי ציבור אגרסיבים. ובצדק. אין דרך בטוחה יותר להבטיח לסרט הצלחה כבירה מאשר לרתום אליו את שמה של האישה המשפיעה ביותר בתחום האופנה בארה"ב ואולי בעולם. המסתוריות וההימנעות מראיונות שלה וחשיפה לאור המצלמות יתכן ואחראיים לעניין ולסקרנות שמעוררת דמותה בקרב הקהל ומכורים לאופנה. הספר שהפך לסרט, "השטן לובש פראדה" משך כלפי וינטור נחילי אש והצית את העיסוק והעניין בדמות האסרטיבית, הקשוחה מלאת התחבולות והעוצמה- מושא לחיבה ע"י כל שוחר אופנה או סתם חובב דרמה עליז.
העניין הגובר של הציבור הרחב באופנה, האנשים העומדים מאחוריו והמשיכה אל הכוח, הכסף והיופי שבתעשיית מגזיני האופנה יכלו להיות תפאורה מצוינת לסרט תיעודי העוסק באנה, כך לפחות ציפיתי.
אבל מצפייה בסרט, נראה שאנה אינה העומדת במרכזו. גם לא בגדי הפקות האופנה היקרים שרבים מאיתנו יכולים רק לחלום עליהם. יופי, עיצוב, דוגמניות מושכות והצצה לעולם שכולו כסף אסטטיקה ועוד יופי בלתי נדלה, לא היו הגורם שהתיר עלי רושם .
אולי, עבור הקהל הרחב, הסרט באמת מביא הצצה לעולם שלא הכירו. אני בתור בחור הצמא למידע על תחום זה, שמעתי כבר הכל. ה BBC הפיק לפני כ 10 שנים סרט תיעודי על אנה וינטור, שמשודר בערוץ BBC PRIME"" מדי פעם. בסרט הנ"ל ניתן לשמוע את אנה חוזרת על אותו התקליט: לדוגמה על הסיפור שאביה, עורך מצליח, החליט עבורה בגיל צעיר במה תעסוק בחייה. הסרט גם מראה את ההשפעה שיש לה על עבודתם, קידומם ועתידם המקצועי של מעצבים כמו לגרפלד, גליאנו וגאן פול גוטייה. על המהפכה שיצרה בנושא פרוות וההחלטה להציג סלבריטאים שהחליפו את הדוגמניות על שער המגזין (והביאו לסיומו של עידן הדוגמניות ה"גלמהזוניות"). הוא מציג את התנהגותה, הרגליה ואפילו את יחסה לעובדים תחתיה (עורכים בעיתון או הנהג הפרטי שלה). החידוש היחיד של הסרט החדש הוא האופן בו מציג הבמאי את אנה כאנושית ופגיעה. הדבר בולט ביותר כאשר היא מספרת על אחיה המצליחים, כל אחד בתחומו. היא מציגה אותם כאינטליגנטים ומוכשרים, ומצטטת את יחסם אל המקצוע שלה כמשחק ילדים או תחום שולי וחסר חשיבות.
אבל בסרט זה, גריס קודינגטון, דוגמנית עבר אדמונית וסטיליסטית בהווה- היא שכובשת את לב הצופה וכנראה גם את ליבו של הבמאי. שמה- אינו יכול להעיד עליה בצורה ממצה וטובה יותר, גרייס= חן. ויש לה ערמות מהחן הזה.

הדינמיקה והיחס שלה לצוות ב"ווג", התמיכה שהיא מעניקה להם, האווירה הנינוחה שמשרה סביבה. גם האופן בו היא מתנהלת, כל כך מנומסת ומעודנת בהשוואה לתוקפנות והאגרסיביות העצורה שמופנית מצד וינטור לכל עבר (אגב, שתיהן התחילו את הקרירה ב"ווג" באותו הזמן). בנוסף בלט גם היחס החם שלה כלפי צוות הצילום- שיכול להיות מטרד רציני במצבי הלחץ והמשברים המזדמנים בעת יצירת הגיליון. אך לא, גם כאשר צריכים לסגור הפקה תוך יומיים, היא מצליחה לעמוד במשימה בצורה יעילה, לתת תוצאה אטרקטיבית ואפילו לכלול את צוות הצילום של הסרט וכך להפיק מהם את המיטב.
גרייס, נראית שונה מכל הבובות המפוחלצות בתעשייה: שערה אינו חלק או בלונדיני - הוא אדמוני ואפילו נפוח ומבולגן, היא אינה לבושה לפי צו האופנה אלא לבושה בבגדים שחורים וצנועים. אינה נועלת נעלי עקב אימתניות אלא סנדלים שנראים יום יומיים (של פראדה בד"כ), גזרתה אינה דקיקה ורגליה עבות ונראות בצקתיות לעיתים. התאונה שעברה בצעירותה קטעה את קרירת הדוגמנות שלה ואילצה אותה לעבור שלל ניתוחים פלסטיים שהותירו את חותמם על פניה (כמו השתלת עור בעפעף שמאל שלה שהניבה תוצאה פחות ממושלמת).
(עבודותיה של גריס מושפעות מעולמה: חיבתה הרבה לחתולים, הגנון הכפרי, מרקמים וטקסטורות. למעלה: מתוך הפקה לכבוד גרייס או בהשראתה, מתוך גיליון ווג בכיכובה של הדוגמנית קרן אלסון)


למרות הכל, היא הצליחה לטפס בסולם התפקידים עד לעורכת האופנה הבחירה והמשפיעה בעיתון. לסטייליסט המתחיל, סטיבן, שנתקל בקשיים מול הוד קשיחותה, וינטור, יש לה כמה טיפים בנושא הישרדות וביסוס המעמד בתחום: עליך להיות עקשן ולעמוד על שלך התחום הזה, לא להתפשר על הטעם העיצובי, האמירה והסגנון שלך. אסור לך לתת לאנשים ,לשחק בך. אתה צריך ללמוד לגרום לאנשים להקשיב לך, להשאיר את חותמך ולמצוא את מקומך בתעשייה הזו. להוכיח את הצורך בך, אחרת, תאריך התפוגה שלך קרוב משתוכל לדמיין.
דמותה של גרייס העלתה בי תובנות רבות. המסר שלה ברור ומחמם את הלב. התוקפנות נובעת מפחד וחוסר בטחון, לפעמים גם תסכול. אין צורך לקלקל את עצמך במניירות מיותרות, היה שלם עם עצמך, אדיב ובעל מזג טוב, חם ואוהב. היה פתוח ולבבי כלפי סובביך ומקומך, לא רק ב"ווג", יהיה שמור.
Editor's note:
*לנוחיותכם: חלק הראשון והשני של הסרט (!) לצפיה online.
*מוגש כשירות לקוראי הנאמנים :)

13 תגובות:

לובה אמר/ה...

ביקורת מעולה מנקודת מבט מאוד מעניינית, שמתי לב לגודיס במהלך הסרט אך לא הכרתי אותה טרם קריאת השורות האלו.
זה בהחלט ערך מוסף, תודה!

the eye אמר/ה...

לובה, קודם כל תודה.
כיף ליראות אותך פה מגיבה!

אני חושב הרבה בזמן האחרון על מה שהבטחתי לך מ"אחרי החגים"... ואני עובד על זה.
את יודעת על מה אני מדבר....

לובה אמר/ה...

אני גם נזכרתי בזה לאחרונה והבנתי שלא עמדת בהבטחה שלך בינתיים :)
זה הולך להיות מרגש!

lian אמר/ה...

גם אני ראיתי בזמנו את הסרט של הBBC
ואולי זו הסיבה שגרמה לי לפהק וכנראה גם להירדם מול "גיליון ספטמבר", שכבר היה נראה לי לעוס ומצוץ וכאילו מתאמץ לייצר יחצ מהצד של אנה ו.

הסרט של הBBC היה יותר חושפני לדעתי וכאילו תפס את כולם שם פחות מוכנים למה שהם אמורים להראות/להגיד.(בערבון מוגבל כמובן)

מה שכן גם אני נדלקתי על גרייס שהיתה בהחלט מפתיעה.נהנתי לראות איך מתוך הפקת האופנה המדהימה שהיא יצרה שם בסוף נבחרו רק תמונות שוליות לגליון-וזה היה רגע אותנטי.

the eye אמר/ה...

ליאן-...אז אנחנו מסכימים.

בשעתו, כשראיתי את הסרט של בBBC, הוא נראה לי כל כך מרתק ואמיתי. צפיתי בו מס' פעמים, למרות ששידרו אותו ב 12 בלילה.

lian אמר/ה...

אני גם ראיתי אותו הרבה יותר מפעם אחת-זו היתה תקופת קלטות הוידאו שלי,כל תכנית שהיתה משודרת והיתה קשורה לאופנה הקלטתי,אם אפשפש היום בארכיון הקלטות בטוח אמצע דברים מדהימים,מתוכניות אופנה של MTV אירופה,ועד הסרט שעשו על ויק (נינה ברוש)...
(:

the eye אמר/ה...

נישמע מעניין..
אני חושב שעלית על סטרטאפ...

mizi the cat אמר/ה...

פוסט מרתק! עוד לא ראיתי לא את הסרט ולא את ה BBC (אין לי טלווזיה :( ) ובהחלט הערת את עיני

k o b i אמר/ה...

אני מת לראות את הסרט! ואין לי יס :(

איזה תיסכולללל

the eye אמר/ה...

חדל תיסכול,
הוספתי את הלינק לצפיה אונליין לפוסט!
תהנה!!!

k o b i אמר/ה...

לאאא נכון זה בלי תרגוםםם :(

יש אפשרות לעשות משהו ?

the eye אמר/ה...

מצטער, זה מה שיש לי.
אני אף פעם לא רואה עם תרגום...
תנסה אולי באימיול...

k o b i אמר/ה...

בכל מקרה תודה
הורדתי תוכנה לתירגום, מקווה שזה יסתדר! :)

אני עוד אראה את הסרט, תצפה לביקורת ממני חחח