יום רביעי, 10 במרץ 2010

הכל בידי שמיים

16 דגמים בעיצובו של אלכסנדר מקווין הוצגו אמש בפרזנטציה צנועה יותר מהמתוכנן. בדיוק באותו היום בו אמורה הייתה להיות מוצגת קולקציית החורף של המעצב, כחודש לאחר התאבדותו, הוזמנו עיתונאי האופנה וחברים קרובים לחלוק כבוד אחרון לכישרונו ויצירותיו.
בקולקציה בלטו אלמנאים דתיים, הדפסים של ציורים מתקופת הרנסנס וקשתות מוזהבות של כנסיה בלטו על שמלות אסימטריות שדוגמו חופשית. שמלת משי מודפס עם שרוול ארוך ומכפלת קצרה הותקנה בנונשלאנטיות מעל לתחתית עשויה נוצות זהובות שנצבעו בעבודת יד. רקמות של כנפי מלאכים עלים ופרחים מלכותיים עיטרו שמלות בצבע ארגמן בוהק. גלימות ונציאניות מסורתית או שכמיית קרדינל שחורה נלבשה מעל שמלה מעוטרת חרוזי זהב. מעיל בעל צווארון עומד וגבוה עשוי גם הוא נוצות זהב נרכס במעוכל מעל לחצאית טול מעוטרת ברקמת זהב. ענק זכוכיות צבעוניות דמוי ויטראז' נרכס מעל צווארה של הדוגמנית והשלים את אוירת הקדושה. פריטים אחדים בקולקציה התאפיינו בגזרות ארוכות, עם הדפסים דהויות על משי ורומנטיות אלגנטית. דגמים שיכלו בקלות להופיע בסרט "מלחמת הכוכבים" נראו כאילו שייכות לעולם הבא, שמיים או אלוהיים.


אולי זה מיקרי ואולי יד הגורל כיוונה לכך שהנושאים שבהם עסקה הקולקציה חפפו לנושאים שהיו במרכז הדיון הנוגע בחיו ובמותו הטראגי של המעצב. לדוגמה כל הנוגע למשמעות המוות והלגיטימיות של ההתאבדות והדיכאון בדת ובחברה המודרנית. יתכן כי מקווין רצה להעביר לנו מסר ביצירותיו? הרי שיצר אותה בעת שיש להניח כי הייתה הקשה והבודדה בימי חיו. ואולי אנחנו אלה שהלבשנו את התכנים הללו על הקולקציה. כך או כך, יצירת אומנות טובה מכבדת את הצופה בזכות לפרשנות הנובעת מעולמו האישי וערכיו, הקונטקסט התקופתי והתרבותי שלו. לא סתם נאמר כי היופי הוא בעיני המתבונן.

אין תגובות: